Ce teste să faci când cumperi mașină second hand și cum să nu iei țeapă
Dacă vrei să-ți cumperi o mașină second hand, sunt câțiva pași de urmat. Trebuie să știi ce teste să faci ca să nu fii păcălit. Se dau cele mai mari țepe în lumea auto, mai ales a celor la mâna a doua. Prin urmare, ai grijă la anunțuri și întotdeauna cere-i proprietarului să vezi mașina și, eventual, să o și testezi.
În teorie, trebuie să faci multe teste pentru a fi sigur că nu cumperi un cazan pe roți. În realitate, sunt prea puțini vânzători dispuși să te lase să le verifici mașina „la sânge”. Când primești un răspuns negativ categoric sau chiar și unul pe ocolite, e clar că trebuie să alegi alt automobil.
A nu se înțelege că oamenii care vor să vândă o mașină second hand care a mai fost lovită și apoi reparată sau are unele imperfecțiuni nu mai trebuie să o încerce să o facă. Dar, cu cât mașina e mai veche și mai avariată, e mai rentabil să o vinzi pe piese, decât să încerci să fraierești persoane de bună credință. Altfel, se numește bișniță, nu comerț.
Ca să eviți bișnițarii de mașini sau samsarii care, mai mult ca sigur îți vor vinde un automobil prost, făcut să arate ca unul nou, trebuie să ai grijă la următoarele aspecte.
La ce trebuie să fii atent când cumperi o mașină second hand
Sfatul meu este să nu mergi niciodată singur ca să inspectezi autoturismul care te interesează. Ia cu tine un prieten, o rudă care se pricepe. Daci ai ochiul format pentru astfel de inspecții, știi că primele semne de țeapă se văd încă de la exteriorul mașinii.
Fii atent la starea anvelopelor și să fie de aceeași marcă, să aibă același profil și același an de fabricație (dacă mai e vizibilă inscripția). Dacă nu prezintă uzură uniformă, este posibil să existe niște probleme mai serioase la acel automobil.
Fii atent și la starea jantelor, mai ales a celor din aliaj, să nu prezinte pliuri, lovituri, ciobiri etc.
Indiscutabil, „scanează” vizual întreaga caroserie și caută zgârieturi, julituri sau chiar lovituri ascunse. Cel mai important, uită-te la praguri, la aripi și la uși, mai ales la balamale, ca să nu aibă rugină. Totodată, verifică dacă toate portierele se închid corespunzător.
Ascultă sunetul motorului cu capota deschisă. Ia seama să nu se audă sunete dubioase. Verifică și butoanele de pe bord, vezi dacă funcționează toate și aprinde luminile. De aceea e bine să ai un prieten cu tine, să-ți spună din exterior dacă se aprind corespunzător, mai ales stopurile, să nu existe vreun „scurt” (cum se întâmpla la Dacia Logan din prima generație).
Acordă atenție și mirosului din mașină. Mulți samsari îți pun un odorizant puternic de-ți crește glicemia de la el, ca să nu simți mirosul stătut de țigări. Un nefumător va cumpăra extrem de rar o mașină care a aparținut unui fumător. Dacă iei o mașină pentru familie, evită automobilele în care s-a fumat mult.
Cel mai important test pentru orice mașină la mâna a doua
Într-o țară civilizată, înainte să iei o mașină SH, proprietarul trebuie să-ți respecte dreptul de a duce mașina într-un service autorizat (altul decât cel din incinta complexului unde se vând mașini SH – toți samsarii cunosc mecanicii de acolo și le împing bani la greu ca să-i treacă testele).
Nimic nu se compară cu un test veritabil într-un service autorizat. Acolo trebuie să se verifice frânele, starea curelei de distribuție, kilometrii reali la bord, starea de funcționare a funcțiilor electronice etc.
E foarte important să faci și un test drive, lucru cel mai puțin îngăduit de mulți samsari, din motive evidente. Trebuie să vezi cum se comportă mașina la viteze mai mari de 100 km/h, dacă se simt vibrații nefirești în volan, dacă mașina trage dreapta sau stânga pe un drum drept, dacă trecerea dintr-o treaptă de viteză în alta se face lin etc.
Sunt mult de verificat la un automobil SH, dar, din păcate, nu ai mereu șansa de a le puncta pe toate.